A motiváció fogalma az iskolai oktatásban alapvető szerepet játszik, hiszen mind a tanulók, mind a tanárok szempontjából meghatározó, hogy mennyire lesz eredményes a tanulási-, tanítási folyamat. Az oktatási környezetben a motiváció az egyik legfontosabb hajtóerő, amely a cél elérését, a fejlődést, a lelkesedést, a kitartást ösztönzi. A motivált diákok és tanárok jobb teljesítményt nyújtanak, nagyobb valószínűséggel érik el céljaikat, és pozitívabb attitűddel viszonyulnak a tanuláshoz és a tanításhoz.
A 2024. augusztus 27-ei online konzultáción a motiváció szerepére fókuszáltunk az iskolai folyamatokban, a mit?, miért? és hogyan? kérdésekre irányultan.
1. Mit jelent a motiváció az iskolai folyamatokban?
Itt bemutattuk a motiváció fogalmát, különös tekintettel az iskolai folyamatokra, a tanulásra és a tanításra. Kitértünk a belső- és külső hajtóerőkre, a célok szerepére.
2. Miért fontos a tanulók és tanárok motivációjának támogatása?
Megvizsgáltuk a motiváció hatását a tanulók teljesítményére, valamint a tanárok munkájának hatékonyságára és elégedettségére. Így pl.: a teljesítménynövelés, célok kitűzése és elérése, elkötelezettség a tanulás iránt, a tanulás és tanítás élvezete, pozitív attitűd kialakítása.
3. Hogyan lehet hatékonyan támogatni és növelni a motivációt az iskolai környezetben?
Bemutattunk konkrét stratégiákat és módszereket a motiváció különböző típusainak támogatására. Így pl.: célok és visszajelzések szükségessége, autonómia és választási lehetőség, érdekes és változatos tanulási lehetőségek biztosítása, kapcsolódás a minket körülvevő világhoz, támogató tanulási környezet kialakítása.
„A motiváció új értelmezése” címmel tartott előadást, konzultációt Dr. Vass Vilmos egyetemi docens tartotta. Az interaktív tudásmegosztáson tagszervezeteink oktatói vettek részt.
Köszönjük előadónknak a jó hangulatú, interaktív tudásmegosztást, a résztvevőknek az aktív közreműködést az eredményes megvalósításban.
A program támogatói: