Szerzők:
Bagi István és Tóth Ilona
Szerzők e-mail címe:
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
A Nemzeti Tehetség Program támogatásával a Kulturális és Innovációs Minisztérium megbízásából a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő által meghirdetett „Tehetségsegítő szervezetek támogatása” című pályázati kiíráshoz kapcsolódóan az Észak-magyarországi Rendészeti Tehetségsegítő Tanácsnak (továbbiakban: ÉReTT) NTP-HTTSZ-23-A-0005 azonosítószámú tehetségsegítő programja.
Az ÉReTT program fő célkitűzései:
- Partnereink tehetséggondozó tevékenységének átfogó támogatása, az ismeretek bővítése, rendszerezése, jó gyakorlatok kidolgozása, megismerése és megismertetése, bevezetése.
- A rendészeti képzésben résztvevő tehetséges fiatalok felkutatása, pályaorientációjuk segítése, aktív bevonásuk konkrét programokba.
- A tehetséggondozási folyamat menedzselése a pályaorientációtól kezdve a különböző képzési szinteken át egészen a munkába állásig.
- Hálózatépítés (horizontális és vertikális), az együttműködések erősítése és minőségi fejlesztése.
- Az ÉReTT tevékenységének, programjainak bemutatása és népszerűsítése.
Megvalósult programok, tevékenységek
I. Fő programok (kötelezően megvalósítandók)
1. Meglévő jó gyakorlatok megismertetése, bevezetése, a folyamat koordinálása programelem
a) „Kérdéstár-kulcs”
A kérdésbank célja, hogy a szakoktatóknak olyan eszközt biztosítsunk, melyek a szakterülethez kapcsolódó alapvizsga megszerzéséhez, a tehetséges fiatalok megtalálásához, a tanulmányi versenyekre való felkészüléshez hatékony segítséget nyújtanak.
Szakmai munkánk a tanácshoz érkezett igények és javaslatok alapján indult. „Kérdésbank”-ot első körben a rendészeti kommunikáció tananyagára figyelemmel dolgoztuk ki. Összeállítása több lépcsős folyamat volt. A tagszervezetek a saját maguk által kidolgozott tételsorokat a közös adatbankba töltötték fel, amit a Miskolci Rendvédelmi Technikum szakoktatói véglegesítettek. Az így elkészült kommunikációs kérdésbankot minden tagszervezet használhatja.
A kérdésbank fenntarthatósága és elérhetősége biztosított, azt az ÉReTT folyamatosan frissíti és bővíti a legfrissebb tananyagokkal, vizsgakövetelményekkel.
b) Légy a szakmád mestere
A program keretében a Kaposvár-Somogy Megyei Tehetségsegítő Tanács jó gyakorlatával ismerkedtünk meg. A „Légy a szakmád mestere” kiállítás több éves múltra tekint vissza, ahol a szakmájukban tehetséges fiatalok mutatkoznak be, prezentálják eredményeiket, valamint a maguk által készített produktumokat. A szakképzésben részt vevő fiataloknak ez a program egyúttal lehetőséget is biztosít arra, hogy a munkáltatók, vagy az egyetemek képviselőivel találkozzanak. Támogatni szeretnénk tagszervezeteinket a jó gyakorlat átvételében, megvalósításában, szakmai képzésük új formában történő népszerűsítésében.
2. A tehetségsegítők közötti információáramlás elősegítése, információs felület működtetése programelem
A programelem célja, hogy a tagszervezetek közötti kommunikáció gördülékenyebb és átláthatóbb legyen, továbbá hogy a tehetséggondozással kapcsolatos hírek, események, programok, eredmények széles körben elérhetővé váljanak. Ez a tevékenység nemcsak a tagszervezetek közötti együttműködést szolgálta, hanem a széleskörű nyilvánosság bevonzására is irányult. A leggyakrabban használt platformok közé tartozott az e-mail és a messenger, amely gyors és közvetlen információcserét tett lehetővé a tagszervezetek között. A Facebook közösségi oldala egy szélesebb közönség eléréséhez nyújtott segítséget. A OneDrive felület az anyagok közös platformon történő tárolását, az azokhoz történő célzott és folyamatos hozzáférést tette lehetővé. Saját honlapot működtetünk - www.erett-net.hu –, amely nemcsak az ÉReTT híranyagaink megosztására irányul, hanem a tagszervezeteknek is lehetőséget biztosít arra, hogy a tehetséggondozással kapcsolatos fontos híreket beszámolókat, programinformációkat, eredményeket megosszuk.
3. A tanács tehetségsegítő tevékenységének széles körben történő bemutatása programelem
Célunk az volt, hogy a Tanács munkája és eredményei minél több emberhez eljusson, továbbá hogy a rendészeti tehetséggondozás fontossága nagyobb nyilvánosságot kapjon helyi, regionális és országos szinten egyaránt. Ennek érdekében a Tanács híreit és eredményeit személyes szakmai találkozókon, rendezvényeken osztottuk meg, valamint papíralapú, vagy internetes felületeken mutattuk be. Tevékenységünk folyamatos volt ezen a területen. A fenntartói szinttől a szakterületi egyetemi képzésen át a rendészeti képzésben érintett középfokú iskolákon keresztül a munkáltató fő-kapitányságokon túl, a tehetséggondozás iránt érdeklődő szakemberek köréig igyekeztünk tevékenységünket bemutatni, programjainkat, jó gyakorlatainkat, tapasztalatainkat megosztani. Úgy gondoljuk, hogy ennek eredményeként ismertségünk évről-évre nőtt.
A beszámoló időszakának néhány kiemelt eleme:
- Az ÉReTT és az NKE Rendvédelmi Kar közötti együttműködés lehetőségeit bővítendő találkozón vettünk részt 2023 november hónapban. A Kar vezetőinek bemutattuk a Tanácsunk működését, tevékenységeit, programjait. A tanácskozáson több területre irányuló közös munkában találtunk lehetőséget a tehetséges fiatalok támogatására.
- Szakmai anyagokat készítettünk, melyek országos szintű szakmai lapokban, felületeken jelentek meg. A Magyar Tehetséggondozó Társaság Tehetség folyóiratában és honlapján mateh.hu a MATEHTSZ honlapján, www.tehetseg.hu/tehetsegsegito-tanacs
II. Kiegészítő szakmai tevékenységek
1. A tehetségsegítő szakemberek részére team munka, esetmegbeszélések szervezése egyéni vagy csoportos szupervízió keretében
1. Motiváció
2024 augusztusában az egyik kiemelt műhelyfoglalkozásunk a „Motiváció” témája köré épült, amely tagszervezeteink szakemberei számára kínált lehetőséget a mélyebb szakmai elmélyülésre és a gyakorlatban alkalmazható módszerek megismerésére. Első része elméleti alapokkal indult, amely során a résztvevők áttekintették a motiváció különböző típusait, valamint azok jelentőségét a tehetséggondozás területén. Kiemelten szó esett a belső és külső motiváció közötti különbségekről. A foglalkozás további részében gyakorlati módszerek és eszközök kerültek bemutatásra. A szakemberek megismerhették azokat a technikákat, amelyekkel a belső motivációt hatékonyan lehet fejleszteni, például a személyre szabott célkitűzések és visszajelzések alkalmazásával. A műhelyfoglalkozás interaktív módon zajlott, ahol a résztvevők megoszthatták saját tapasztalataikat és kihívásaikat a motiváció terén. A konzultáció lehetőséget biztosított arra is, hogy közösen megoldásokat találjunk a gyakorlati problémákra.
2. A mesterséges intelligencia használata az oktatásban
Második műhelyfoglalkozásunk témája a GPT használata volt az oktatásban. A műhelyfoglalkozás első része a mesterséges intelligencia alapjainak és oktatási alkalmazásának elméleti áttekintésére fókuszált. A résztvevők megismerhették, hogyan használható az MI az oktatás különböző területein, például a személyre szabott tanulási utak kialakításában, a tanulói fejlődés nyomon követésében, illetve az oktatási folyamatok automatizálásában. Az MI nem csupán az adatfeldolgozásban és elemzésben tud segíteni, hanem a tanulók egyéni igényeihez igazodó feladatokat és visszajelzéseket is nyújt. A foglalkozás második szakaszában a gyakorlati alkalmazások kerültek előtérbe. Bemutatásra kerültek olyan MI-alapú platformok és eszközök, amelyek segítik a pedagógusok munkáját.
2. Tehetséges fiatalok közötti hálózati kapcsolatok kialakítása diákmentori program megvalósításával
A kidolgozott és meghirdetett mentorprogram az ÉReTT és az NKE Rendészettudományi Kara közötti együttműködés eredményeként jött létre, amelynek célja, hogy tehetséges középiskolás diákokat támogassunk a rendészeti és közszolgálati pályára való felkészülésben. A program egyénileg vagy kiscsoportos formában biztosít mentorálást. Az egyetem hallgatói egy (tan)éven keresztül segítik a rendészeti tehetségeket, támogatva őket szakmai és személyes fejlődésükben. A találkozók célja a szakmai orientáció mellett a diákok önbizalmának növelése, személyes készségeik fejlesztése, valamint a rendészeti pálya iránti elkötelezettségük erősítése.
A hallgatói mentorprogram hatékony eszközként szolgálhat a rendészeti pályára készülő tehetséges középiskolások felkészítésében, a középiskolából az egyetemi szintű oktatásba történő átlépésben. Jelenleg a mentor program gyakorlati megvalósításának egyeztetése zajlik az ÉReTT és az NKE Rendészettudományi Kar között.
3. Tehetséggondozó szakmai fórum szervezése
„Utat kínálunk a jövőbe, hiszünk a sikeredben” címmel szerveztünk 2024. május 28-án szakmai fórumot a Miskolci Rendvédelmi Technikummal együttműködésben. A tehetséggondozással összefüggő szakmai rendezvény céljai között határoztuk meg, hogy tekintsük át a tehetséggondozás aktuális kihívásait és lehetőségeit. A fórum három fő téma köré szerveződött: 1. Kihívások a 21. századi tehetséggondozásban, 2. Tehetséggondozás a rendőrségnél, 3. A fenntarthatóság és a tehetség.
A rendezvényen portfoliójuk prezentálásával nagy sikerrel mutatkoztak be a „Mutasd meg magad!” című felhíváson 1-3. helyezést elért tehetséges fiatalok is. A program tehetségígéretek, tehetségek és tehetségsegítő szakemberek elismerésével zárult.
A nagyszámú érdeklődés fenntartók, szakképzési centrum vezetők, munkáltató fő-kapitányságok, tagszervezetek irányából jelzésértékű számunkra, hogy a tudásmegosztásnak ez a gyakorlata ma már nagy népszerűségnek örvend.
4. „Mutasd meg magad!” című programelem
A „Mutasd meg magad!” című program célja a tehetségek felkutatása és a fiatalok önmenedzselési képességeinek fejlesztése volt, amely hosszú távon hozzájárul szakmai karrierjük kibontakozásához.
Felhívásunk portfólió készítésére nemcsak a rendészeti területen tehetséges fiatalokat célozta meg, hanem lehetőséget biztosított más tehetségterületeken sikereket elért fiataloknak is a bemutatkozásra, akik az ÉReTT tagszervezeteiben tanulnak. Feladatuk volt meghatározott szempontsorra figyelemmel életútjuk, kedvelt tevékenységeik, sikereik, eredményeik, példaképeik, támogatóik bemutatásán túl jövőbeli elképzeléseik, terveik leírása is. Az ÉReTT-hez 23 portfólió érkezett be, melyek közös jellemzőjeként kiemelhetjük a szakmai fejlődés iránti elköteleződésüket. A legsikeresebb portfóliókat benyújtó három fiatalnak lehetősége nyílt személyes bemutatkozásra a Miskolci Rendvédelmi Technikumban megrendezett szakmai fórumon. Személyes bemutatkozásuk nemcsak szakmai fejlődésükben erősítette meg őket, hanem önbizalmuk fejlődéséhez is hozzájárult. A rendezvényen értékes visszajelzéseket kaptak a fórum részt vevőitől. Természetesen a nyomon követést végezzük, keresve támogatói lehetőségeket önmegvalósításukhoz.
5. Rendészeti területen tehetséges fiatalok interperszonális képességeinek fejlesztése szerepjátékokkal
A három napos szerepjáték-alapú program megvalósításával célunk az volt, hogy a 13 rendészeti képzést végző intézményből delegált 24 diák részére szervezett tevékenységek során fejlesszük verbális és nonverbális kommunikációjukat, problémamegoldó és együttműködési készségeiket, hatékonyságukat a döntéshozatalban, továbbá konfliktuskezelési technikákat sajátítsanak el. A jól felszerelt szakkabinetekben hivatásos állományú tisztekkel és tiszthelyettesekkel együttműködve a rendvédelmi terület gyakorlati oldaláról hozott szituációkban, helyzetgyakorlatokban megtapasztalhatták döntésük, felelősségük súlyát. A programhoz kapcsolódóan a diákok az Országos Rendőr-főkapitányságon a ROKK vendégeiként a Tevékenységirányítási Központ munkájába nyertek betekintést, valamint a Rendőrmúzeumba is ellátogattak.
6. Segítő partneri együttműködés (mentorálás) a jól működő és segítséget igénylő tanácsok között
Az ÉReTT megalakulása óta a Kárpát-medencei Tehetségsegítő Tanácsok Kollégiumának tagja. Fontos feladatunknak tartjuk, hogy megismerjük az ország tehetségsegítő tanácsainak szakmai munkáját, jó gyakorlatát fejlődésünk érdekében. A Kaposvár-Somogy Megyei Tehetségsegítő Tanács programjaira fókuszálva kezdeményeztünk tudásmegosztást érdeklődő tanácsok és tagszervezetek szakembereinek részvételével. Az online beszélgetésen a részt vevő tanácsok saját gyakorlati példájukat osztották meg a szakképzés területén tehetséges fiatalok megtalálása, fejlesztése és támogatása kérdéskörben. A beszélgetés további ötleteket, példákat adott arra, hogy az általános iskolák továbbtanulás előtt álló tanulóinak milyen szervezeti keretek között, milyen módon, formában teszik vonzóvá a szakképző intézmények a pályaorientációjukat. (Pl.: Légy a szakmád mestere!, Mester és tanítvány, Tehetségnap, együttműködés alapfok és középfok között.)
Fotók programjainkról.